The Effect of Using Number Piggy Bank Media on the Symbolic Thinking Ability of 5-6 Years Old Children

Authors

  •   Khiyar Khoirunnisa  IAIN Syekh Nurjati Cirebon,  Indonesia
  •   Eti Nurhayati  IAIN Syekh Nurjati Cirebon,  Indonesia
  •   Jazariyah Jazariyah  IAIN Syekh Nurjati Cirebon,  Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/gns.v4i2.146
 

Keywords:

number piggy bank, symbolic thinking ability, early childhood

Abstract

The ability to think symbolically is one of the essential aspects of cognitive development to be achieved by early childhood. However, reality shows that some children's ability to think symbolically still needs to be achieved optimally. For this reason, a learning media that functions as an educational game tool is used, namely a number piggy bank. For this reason, this study aims to determine the role of using number piggy banks in learning in early childhood classes in the age range of 5-6 years. Furthermore, it is to determine the effect of using the media on developing their symbolic thinking skills. The type of research used in this study is mixed-method. The data analysis technique used was descriptive and statistical analysis using the chi-squared method (?²). The data collection techniques were observation, tests, interviews, and documentation. The results showed that the number piggy bank was declared to affect symbolic thinking skills in children aged 5-6 at a kindergarten in Kuningan Regency, West Java, Indonesia. It is based on observations of teacher and student activities, which show 82.3% after using the number piggy bank media and 78.6% in the results of symbolic thinking abilities in children aged 5-6 years obtaining BSH qualifications (developing as expected). As well as the results of validity tests and statistical calculations, the use of number piggy banks affects the ability to think symbolically in children aged 5-6 years obtained Z-count (44.15) > Z-table (1.879).

 

Abstrak

Kemampuan berpikir simbolik merupakan salah satu aspek perkembangan kognitif yang penting untuk dicapai oleh anak usia dini. Namun realita menunjukkan bahwa kemampuan berpikir simbolik pada beberapa anak masih belum tercapai secara optimal. Untuk itu digunakanlah sebuah media pembelajaran yang sekaligus berfungsi sebagai alat permainan edukatif, yaitu celengan angka. Untuk itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran penggunaan media celengan angka dalam pembelajaran di kelas anak-anak usia dini dalam rentang usia 5-6 tahun. Selanjutnya ialah untuk mengetahui pengaruh penggunaan media tersebut terhadap perkembangan kemampuan berpikir simbolik mereka. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah mixed-method. Teknik analisis data yang digunakan ialah analisis deskriptif dan analisis statistik berupa metode chi-kuadrat (?²). Teknik pengumpulan data yaitu observasi, tes, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media celengan angka dinyatakan berpengaruh terhadap kemampuan berpikir simbolik pada anak usia 5-6 tahun di TK Negeri Lestari Kecamatan Cibingbin Kabupaten Kuningan. Hal tersebut berdasarkan observasi terhadap aktivitas guru dan siswa yang menunjukkan persentase sebesar 82,3% setelah penggunaan media celengan angka dan 78,6% dihasil kemampuan berpikir simbolik pada anak usia 5-6 tahun memperoleh kualifikasi BSH (bekembang sesuai harapan). Serta hasil uji validitas dan perhitungan secara statistik penggunaan media celengan angka berpengaruh terhadap kemampuan berpikir simbolik pada anak usia 5-6 tahun diperoleh Z-hitung (44,15) > Z-tabel (1,879).

References

‘Aisyah, Hindun Nur. “Identifikasi Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia 5-6 Tahun.” Jurnal Pendidikan Anak 10, no. 1 (2021): 42–49. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i1.38741.

Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2015.

Bicking, Misty M., Brian Collins, Laura Fernett, Barbara Taylor, and Kathleen Sutton, eds. Perspectives in Theory: Anthology of Theorists Affecting the Educational World. Shepherd University, 2008.

Creswell, John W. Research Design?: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif Dan Campuran. Translated by Achmad Fawaid and Riayanati Kusmini Pancasari. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016.

———. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. 3rd ed. California: Sage Publications, 2009.

Degeng, I Nyoman Sudana. Media Pembelajaran. Malang: LPPP Universitas Negeri Malang, 2000.

DeLoache, Judy S. “Symbolic Functioning in Very Young Children: Understanding of Pictures and Models.” Child Development 62, no. 4 (August 1, 1991): 736–52. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1991.tb01566.x.

Destiani, Siska. “Penerapan Media Pembelajaran Kartu Angka Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Di TK Citra Darma Lampung Barat.” UIN Raden Intan Lampung, 2018.

Kemp, Jerrold E., and Deane K. Dayton. Planning and Producing Instructional Media. 5th ed. New York: Harper and Row, 1985.

Kenny, Dianna T. God, Freud, and Religion: The Origins of Faith, Fear, and Fundamentalism. New York: Routledge, 2015.

Kincheloe, Joe L., and Raymond A. Horn Jr, eds. The Praeger Handbook of Education and Psychology. Westport: Praeger, 2007.

Latif, Mukhtar, Zukhairina, Rita Zubaidah, and Muhammad Afandi. Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini?: Teori Dan Aplikasi. Jakarta: Kencana, 2013.

Levie, W Howard, and Richard Lentz. “Effects of Text Illustrations: A Review of Research.” ECTJ 30, no. 4 (1982): 195–232. https://doi.org/10.1007/BF02765184.

Lubis, Witri Khairani. “Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Kemampuan Kognitif ANak Usia 5-6 Tahun Dalam Mengenal Konsep Bilangan Di TK Ummi Erni Tahun Ajaran 2018/2019.” UIN Sumatera Utara, 2019.

Novitasari, Wiwik. “Analisis Kesulitan Belajar Matematika Anak Usia 5-6 Tahun.” EKSAKTA?: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA 1, no. 1 (2016): 19–25. https://doi.org/10.31604/eksakta.v1i1.%p.

Nursyamsiah, Hasni, Teni Puja Cendana, Euis Eti Rohaeti, and Syah Khalif Alam. “Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia Dini Pada Usia 5 €“ 6 Tahun.” Jurnal Ceria (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif) 2, no. 6 (2019): 286–94. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/ceria.v2i6.p286-294.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini, Pub. L. No. 137 (2014).

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini, Pub. L. No. 137 (2014).

Phillips, John L. The Origins of Intellect: Piaget’s Theory. San Francisco: W. H. Freeman and Company, 1969.

Rozalina, Lisa. “Pengembangan Aspek Kognitif Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Permainan Outdoor Di PAUD Harapan Ananda Kota Bengkulu.” IAIN Bengkulu, 2019.

Shunhaji, Akhmad, and Nur Fadiyah. “Efektivitas Alat Peraga Edukatif (APE) Balok Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini.” Alim | Journal of Islamic Education 2, no. 1 (2020): 1–30. https://doi.org/10.51275/alim.v2i1.157.

Solehuddin, M. Konsep Dasar Pendidikan Prasekolah. Bandung: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, 2000.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2017.

Sulaiman, Umar, Nur Ardianti, and Selviana Selviana. “Tingkat Pencapaian Pada Aspek Perkembangan Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berdasarkan Strandar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.” NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education 2, no. 1 SE- (June 28, 2019): 52–65. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9385.

Suyadi, and Maulidya Ulfah. Konsep Dasar PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.

Taggart, Geoff, Kate Ridley, Peter Rudd, and Pauline Benefield. Thinking Skills in the Early Years?: A Literature Review. Slough, UK: National Foundation for Educational Research, 2005.

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003).

Wulandari, Amelia Putri, Annisa Anastasia Salsabila, Karina Cahyani, Tsani Shofiah Nurazizah, and Zakiah Ulfiah. “Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar.” Journal on Education 05, no. 02 (2023): 3928–36. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074.

Zaini, Herman, and Kurnia Dewi. “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini.” Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 1, no. 1 (October 12, 2017): 81–96. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489.

Downloads

Published

31-12-2023

How to Cite

Khoirunnisa, Khiyar, Eti Nurhayati, and Jazariyah Jazariyah. 2023. “The Effect of Using Number Piggy Bank Media on the Symbolic Thinking Ability of 5-6 Years Old Children”. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education 4 (2):193-208. https://doi.org/10.35719/gns.v4i2.146.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.