The Use of Hypno-Parenting in Early Children’s Character Development

Authors

  • Siti Fatimah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Erni Munastiwi Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.35719/gns.v4i1.111

Keywords:

Hypno-parenting, character-building development, early childhood

Abstract

Parents are the first teachers who play an essential role for children in forming their cheerful character. Especially in the early childhood phase, where in this phase is the golden age phase, a perfect golden age when children are given positive stimuli, both from their mindset and behavior. Parents have crucial moments for forming children's character and personalities during this period. This study aims to determine the extent to which the benefits of hypno-parenting techniques are applied to early childhood development and the appropriate techniques for carrying out hypno-parenting. This research uses a qualitative approach with the type of library research. The results of this study are that hypno-parenting is necessary for the formation and development of character in early childhood. The ways that can be done are: a) When communicating with children, try to use positive and constructive words; b) Speak gently, do not use harsh language or high intonation; c) Show affection by giving hugs, often inviting discussions, get involved in school activities, d) Parents have cohesiveness in providing education and care for children, e) Appreciate the hard work that has been done, f) Do not be ashamed to apologize if parents do make a mistake, g) Set a good example, by demonstrating behavior, not just words. At the same time, the purpose of hypno-parenting in forming children's character is to form noble morals by giving suggestions through the subconscious and with the principle of parents giving noble examples, both in terms of words or actions towards children.

 

Abstrak

Orang tua merupakan guru pertama yang berperan penting bagi anak dalam pembentukan karakter positifnya. Terlebih pada fase anak usia dini, di mana pada fase ini merupakan fase golden age, masa emas yang sangat baik ketika masa ini anak diberikan stimulus-stimulus positif, baik dari pola pikir ataupun perilakunya. Masa ini merupakan masa di mana orang tua memiliki waktu-waktu yang krusial untuk pembentukan karakter dan kepribadian anak. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah sejauh mana manfaat dari teknik hypnoparenting diterapkan pada perkembangan anak usia dini dan bagaimana teknik yang tepat untuk melaksanakan hypnoparenting. Penelitian ini merupakan penelitian yang menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian library research. Adapun hasil dari penelitian ini adalah bahwa hypnoparenting sangat diperlukan dalam pembentukan dan perkembangan karakter pada anak usia dini. Adapun cara yang dapat dilakukan adalah: a) Ketika berkomunikasi dengan anak, usahakan dengan kata-kata positif dan membangun, b) Berbicara lemah lembut, tidak menggunakan bahasa kasar ataupun intonasi yang tinggi, c) Menunjukkan rasa kasih sayang, dengan memberikan pelukan, sering mengajak diskusi, ikut terlibat dalam kegiatan sekolah, d) Orang tua memiliki kekompakan dalam memberikan pendidikan dan asuhan terhadap anak, e) Menghargai jerih payah yang sudah dikerjakan, f) Jangan malu minta maaf jika memang melakukan kesalahan, g) Memberikan contoh yang baik, dengan menunjukkan perilaku, bukan hanya perkataan. Sedangkan tujuan dari hypnoparenting dalam pembentukan karakter anak yakni membentuk akhlak mulia, dengan cara memberikan sugesti melalui alam bawah sadar dan dengan prinsip orang tua memberikan contoh yang mulia, baik dari segi perkataan ataupun perbuatan terhadap anak.

References

Anees, Bambang Q., and Adang Hambali. Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2008.

Ardianti, Ike. “Konsep Hypnoparenting Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Karakter Anak.” INSTRUKTUR: Jurnal Pendidikan Islam 2, no. 2 (2023): 89–96. https://doi.org/https://doi.org/10.51192/instruktur.v2i2.563.

Astuti, Fitria Primi, Ida Sofiyanti, and Heni Setyowati. “Penerapan Hypnoparenting Untuk Mengatasi Permasalahan Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Pengabdian Masyarakat Kebidanan 1, no. 2 (2019): 15–23. https://doi.org/https://doi.org/10.26714/jpmk.v1i2.4915.

Elo, Satu, and Helvi Kynga¨s. “The Qualitative Content Analysis Process.” Journal of Advanced Nursing 62, no. 1 (2008): 107–15. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x.

Firdaningrum, Arina, Afrida Muarifa, and Laelatus Soimah. “Hypnoparenting As A Way For Parents To Build Positive Personality In Children.” Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series 2, no. 1 (2019): 16–21. https://doi.org/https://doi.org/10.20961/shes.v2i1.36157.

Flemons, Douglas. The Heart and Mind of Hypnotherapy: Inviting Connection, Inventing Change. New York: Norton Professional Books, 2022.

Gunawan, Adi W. Hypnosis (The Art of Subconscious Communication). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2012.

Islami, Maufa. “Pengaruh Hipnoparenting: Pemberian Sugesti Positif Terhadap Perkembangan Anak Dalam Bersikap Tanggung Jawab Pada Anak Pra Sekolah Di PAUD An AuFa Gulai Bancah Bukittinggi Tahun 2019.” Universitas Perintis Indonesia, 2019.

Lickona, Thomas. “The Power of Modeling in Children’s Character Development.” In Parenting for Character: Five Experts, Five Practices, edited by David Streight. Portland: Council for Spiritual & Ethical, 2008.

Majid, Abdul, Anang Solihin Wardan, and Dian Andayani. Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Megawangi, Ratna, and Eri Sumiarso. Semua Berakar Pada Karakter. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia, 2007.

Pratomo, Dewi Yogo. HypnoParenting: Sugesti Positif Agar Anak Sehat, Cerdas, Bahagia, Dan Berprestasi. Jakarta: Noura Books, 2012.

Riggins-Caspers, Kristin M. “Biology-Environment Interaction and Evocative Biology-Environment Correlation: Contributions of Harsh Discipline and Parental Psychopathology to Problem Adolescent Behaviors.” Behavior Genetics 33 (2003): 205–20. https://doi.org/https://doi.org/10.1023/A:1023434206261.

Salim, Moh. Haitami. Pendidikan Karakter: Konsepsi Dan Implementasinya Secara Terpadu Di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, Dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.

Soetjiningsih, Christiana Hari. Perkembangan Anak?: Sejak Pembuahan Sampai Dengan Kanak-Kanak Akhir. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.

Sutiyono, Agus. Dahsyatnya Hypnoparenting. Jakarta: Penebar Plus, 2011.

Syakir, Septian el, and Ida Ayu Maruti. Islamic Hypnoparenting: Mendidik Anak Masa Kini Ala Rasulullah. 1st ed. Jakarta: Kawan Pustaka, 2014.

“Theodore Roosevelt Quotes,” n.d. https://theodorerooseveltcenter.org/Learn-About-TR/TR-Quotes?page=171.

Trianasari, Dessy, and Ilham Sunaryo. “Improving An Early Children’s Discipline Through Hypnoparenting Methods.” Early Childhood Research Journal (ECRJ) 4, no. 2 (2021): 46–67. https://doi.org/https://doi.org/10.23917/ecrj.v4i2.11910.

Ulfa, Risa Alfiyah. “Hypnoparenting; Sebuah Metode Menjinakkan Alligator’s Brains Pada Anak Usia Dini.” Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme 1, no. 2 (2019): 39–49. https://doi.org/https://doi.org/10.37680/scaffolding.v1i2.118.

Yaumi, Muhammad. Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, Dan Implementasi. Jakarta: Prenada Media Group, 2014.

Zubaedi. Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi Dan Aplikasinya Dalam Lembaga Pendidikan. 4th ed. Jakarta: Kencana, 2015.

Downloads

Published

2023-06-25

How to Cite

Siti Fatimah, and Erni Munastiwi. 2023. “The Use of Hypno-Parenting in Early Children’s Character Development”. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education 4 (1):1-14. https://doi.org/10.35719/gns.v4i1.111.