Pendidikan Akhlak pada Anak Usia Dini di PAUD Sayang Bunda Kecamatan Pace, Kabupaten Nganjuk
DOI:
https://doi.org/10.35719/gns.v2i1.22Keywords:
early childhood, moral educationAbstract
Abstract
Children at earliest years of life have a strong grasping ability in receiving education. One of the influencing factors is the role of family, especially parents, which is very important to formthe children’s characters at various levels. Islamic education strives to encourage and develop human nature in order to realize a prosperous and happy human life, in line with Islamic values. In addition, other factors that are so importantare the religious values provided and the availability of a supporting environment such as friends and society who also participate in determining the children's personality. This research was conducted to uncover the teaching material of moral values for early children in PAUD Sayang Bunda Nganjuk and to describe the rules of instilling the values of akhlak for early children and the assessment of moral values education for early children in PAUD Sayang Bunda Nganjuk. This is a qualitative research conducted by observations, interviews and documentations. The collected research datas were analyzed with using of a qualitative and descriptive technique. The results showed that the materials of early childhood moral values education in PAUD Sayang Bunda refers to Islamic religious education principles and includes the integration of religious and non-religious materials, as well as the integration of education in school and education at home. The method of morality values teaching for children contains of giving advices, storytelling, conscientiousness transferring and habituation. The evaluation to the whole process of moral values education was conducted every day, once a week, the middle of the semester and the end of the semester.
Abstrak
Anak usia dini memiliki kemampuandaya tangkap yang baik untuk menerima pengetahuan dalam kegiatan pendidikan. Salah satu faktor yang mempengaruhinya adalah peran keluarga khususnya orang tua yang sangat penting bagi pembentukan karakteranak dalam berbagai tingkatan. Dalam konteks inilah pendidikan Islam memiliki visi yang sejalan dan mendukungpengembangan fitrah manusia untuk mengantarkannya pada kehidupan yang makmur dan bahagia, namun tetap sesuai dengan nilai-nilai Islam.Selain itu, faktor lainnya yang tak kalah penting ialah penanaman nilai-nilai agama dan tersedianya lingkungan sosial yang kondusif seperti teman dan masyarakat yang juga berperan serta dalam menentukan kepribadian anak.Penelitian ini dilakukan dalam rangka mengungkap bahan pengajaran akhlakbagi anak usiadini di PAUDSayang Bunda. Mengetahui kaidah menanamkan poin-poin akhlak anak usia diniPAUD Sayang Bunda Kabupaten Nganjuk, dan penilaian pengajaran akhlak anaki usiaa dini di PAUDSayang Bunda kabupaten Nganjuk. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Adapun tahap penggalian data dilakukan denganmelaksanakan observasi, wawancara sertateknik dokumenter.Data penelitian yang terhimpun dianalisis dengan teknik analisis deskriptif kualitatif.Hasil temuan penelitian menunjukkan bahwa materi pendidikan akhlak anak usia dini di PAUD Sayang Bundameliputi unsur-unsur pendidikan agama Islam, keterpaduan antara materi agama dan pengetahuan umum, serta keterpaduan antara pendidikan di sekolah dan di rumah. Metode penanaman nilai-nilai akhlak anak usia dini yang digunakan antara lainberupa nasihat, kisah atau cerita, keteladanandan pembiasaan. Sedangkan evaluasi pendidikan akhlak dilakukan setiap hari, satu minggu sekali, tengah semester dan akhir semester.
References
Hawadi, Reni Akbar. Psikologi Perkembangan Anak?: Mengenal Sifat, Bakat Dan Kemampuan Anak. Jakarta: Grasindo, 2003.
Isna, Mansur. Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
Mardalis. Metode Penelitian Suatu Pendekatan. Jakarta: Bumi Aksara, 2003.
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2000.
Mulyasa, E. Kurikulum Berbasis Kompetensi?: Konsep, Karakteristik Dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003.
Patmonodewo, Soemiarti. Pendidikan Anak Prasekolah. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
Sudjana, Nana. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Aglesindo, 2014.
Thoha, Chabib, Saifuddin Zuhri, and Haji Syamsudin Yahya. Metodologi Pengajaran Agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.
Windradini, Soesilo. Psikologi Perkembangan Masa Remaja. Surabaya: Usaha Nasional, 1986.
Yusuf, Syamsu. Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Winarto Winarto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This is a human-readable summary of (and not a substitute for) the license. Disclaimer.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.